Hvad er crowdfunding?
Crowdfunding er en metode, hvor ”crowd’en” (projektets interessegruppe f.eks. mulige brugere af et nyt produkt) bestemmer, om et projekt skal gennemføres. Det gør de ved at købe (funde) produktet, inden det er sat i produktion og derved bekræfte deres interesse. Der sættes en minimumsgrænse for det samlede beløb, som skal opnås, for at projektet sættes i gang. Hvis ikke der indhentes nok støtte, sættes produktionen ikke i gang – og køberne bliver ikke faktureret.
Lægesekretærer – og andre sekretærer – i hele Danmark er i dag med til at skrive historie. Det er nemlig første gang, at metoden ’crowdfunding’ afprøves på en opfindelse fra Idéklinikken. Opfindelsen er en holder til den fodpedal, som styrer afspilningen af et diktat – et produkt, som mange sekretærer kan have gavn af, så de kan komme op at stå, når de transskriberer og ikke er låst fast i en siddende arbejdsstilling.
Idéklinikkens samarbejdspartner, MIRSK, er klar til at investere i udstyret til at sætte produktionen af holderen i gang, hvis der er mindst 100 i Danmark, der støtter op om projektet.
Usikkerhed kan bremse nye produkter
Opfindelser bliver til, når det ikke er muligt at finde en eksisterende tilfredsstillende løsning på en problemstilling. Når der skal udvikles en sådan ny opfindelse, går Idéklinikken sammen med private virksomheder i et offentligt-privat innovationssamarbejde.
Virksomhederne supplerer de kliniske kompetencer og den knowhow, som er i det offentlige, med sine kompetencer inden for teknologi, produktion og markedsføring. De investerer i det udstyr, der er nødvendigt for at udvikle og producere løsningerne, og de bruger deres netværk til at udbrede løsningerne, så flest muligt får gavn af dem.
En stor udfordring, når Idéklinikken skal overbevise en privat virksomhed om, at de skal investere i en opfindelse, er usikkerheden om, hvor stor efterspørgslen er. Selvom det i nogle tilfælde er muligt at anslå efterspørgslen, så er der ofte forskellige kulturer og præferencer blandt de mulige aftagere.
Idéklinikkens samarbejdspartner afprøver derfor crowdfunding som metode til at give et mere sikkert billede af, om der er interesse for at løse en problemstilling, og hvor stor interessen er.
På websiden
http://mirsk.com/Mirsk_fodpedal kan enhver interesseret forudbestille fodpedalholderen og dermed bekræfte sin interesse. Her kan man også læse meget mere om produktet.
Publiceret18. november 2014 af Kasper Kannik